Du kan få den bedste affjedring i verden, men hvis du ikke forstår at fortælle din mekaniker hvad cyklen gør under dig og hvad du vel have den, er det lige vidt. Vi foreslår altid, at du tager dig tid, når du mærker hvad cyklen gør og du tager dig tid når du forklarer det til den mekaniker – men tag én ting af gangen.
SAG vilkår
SAG: Den oprindelige betydning bag ordet SAG er “Support And Gear”
Udvidet SAG henviser til måling af affjedring ved fuld forlængelse, dvs. hjulet fra jorden / ingen vægt, der komprimerer affjedringen.
Statisk SAG refererer til det mål, køretøjet afregner uden rytter. Denne afregning er omkring 6% – 10% af den samlede affjedringslængde. For lidt static SAG kan gøre cyklens køreegenskaber dårlige og turen barsk. For meget SAG, og du har mindre kontrol over cyklen, og du vil miste affjedringspotetialet.
Race SAG er den mængde millimeter, cyklen fjedrer med rytteren på cyklen. Baghjulsophæng SAG er ca. 30% – 33%, den forreste SAG er omkring 25% – 30% af den samlede affjedringslængde.
Tuning til baneforhold
Før du justerer dine affjedrings klik muligheder, skal du dobbelttjekke nedenstående.
(Brug en notesbog til at holde styr på alle dine kliks/tests.)
- Kontroller, hvor klikkerne er indstillet, og noter.
- Juster dæktrykket til din type bane/underlag.
- Sørg for, at du har den korrekte fjederspænding/spring rate på din cykel og indstil din SAG.
- Sørg for, at forhjulet er installeret korrekt (styrebro) til fabrikkens angivne specifikationer. Hvis styrebroen er for stram, kan de indre gaffelrør slæbe. Typiske drejningsmoment for MX styrebro er 15Nm for nederste bolte og 17Nm for de øverste bolte (se dine servicemanual).
- Slip luften ud af gaflen med luftskruen efter hver gang du har kørt.
- Tjek også dit luftfjedertryk ofte. BEMÆRK: selv WP AER affjedringsgafler har en skrue til luftfrigivelse, der kræver luftfrigivelse ofte.
- Prøv dig frem, så længe du skriver ned, hvad du klikker, kan du altid gå tilbage til den oprindelige opsætning som du har noteret.
Vi hjælper selvfølgelig gerne på tlf. +45 71997549.
Derudover har vi også mulighed for at hjælpe på banen, nå vi er ude med vores kørere – se på vores facebook side hvor og hvornår vi træner.